Inte så farligt
Enligt Karlén (1988, sid. 88) bör teorier avdramatiseras: ”Teori är inget märkvärdigt. Vi lär tidigt i livet att använda teori. Teori är alltså något för alla, inte bara för forskare. Churchland påvisar teoribildningens allmängiltighet som en allmän mänsklig förmåga och aktivitet. Churchland hävdar att man inte kan tala om en tvåfaldighet mellan det som är teoretiskt och det som inte är teoretiskt. Man bör i stället tala om skillnaden mellan en nyligen myntad teori och en tumsliten teori.”
Hegel tar upp exemplet med begreppet frukt (Le Duc, 1996, sid. 20). Alla vet vad en frukt är, d v s vad den har för egenskaper i allmänhet. Man kan dock aldrig hitta frukt i sig i en affär utan endast konkreta exempel på frukt såsom gröna äpplen. ”Frukt” är ett abstrakt eller teoretiskt begrepp som kan observeras endast via begrepp som ligger närmare observerbara fenomen. Det är helt naturligt för oss att tänka i olika abstraktionsnivåer.
Karlén: skillnaden mellan en nyligen myntad teori och en tumsliten teori Important