10. Teorier och modeller - teorianknytning
De centrala begreppen i en studie, förutom att vara väldefinierade, bör hänga samman på ett strukturerat sätt, antigen i form av en modell eller en teori. Modeller är mer konkreta och beroende av sitt sammanhang medan teorier ska vara en precis sammansättning av begrepp med en högre grad av allmängiltighet än modeller.
I början av en akademisk uppsats kan det allmänna kunskapsläget inventeras för det aktuella uppsatsämnet. För en professionell eller vetenskaplig  utredning krävs det nämligen att man inte ”uppfinner hjulet på nytt”. Det egna arbetet i en akademisk uppsats ska relateras till
  • En allmän teori- och modellvärld, främst tagen från vetenskapliga källor
  • Specifika studier med anknytning till uppsatsämnet både inom Sverige och internationellt, t ex litteratur om användardeltagande i systemutvecklingsprojekt
I praktiken innebär detta att en utredning sällan kommer fram till revolutionerande slutsatser utan bygger vidare på tidigare kunskap, t ex genom att förkasta, bekräfta, tillämpa, bredda, fördjupa eller sprida kunskap.
Förhoppningen är att en utredning ska utgå från ett allmänt kunskapsläge vid dess start och i någon mån ha flyttat fram läget efter utredningens avslutande. Om en uppsats kopplas genomgående till en vetenskaplig teori eller modell kallar man detta för teorianknytning.
Vid granskning av vetenskapliga artiklar brukar teorianknytningen kontrolleras extra noga. I en uppsats på grundutbildningsnivå är kraven givetvis inte desamma, men de som lyckas göra en bra teorianknytning betraktas positivt.