Konstruktivism
Enligt konstruktivismen är det individen som är i fokus.
Hur individien bygger stegvis upp sin kunskap genom att erfarenheten jämförs med tidigare kunskap är i blickfånget.
I ett sammanhang jämförs information med tidigare kunskap. När kunskapen överensstämmer med den aktuella erfarenheten assimileras informationen.
När informationen inte stämmer med tidigare kunskap kan en lärprocess innebära att accomodation sker, d v s kunskapen omstruktureras. (Le Duc, 1996)
Med en konstruktivistsk syn på pedagogik utgår man från studenten, lärande i grupp och kunskap i sitt sammanhang (Hult, 2001).
En intressant fråga därvid är om sociala system är stjälvständiga entiteter eller enbart konstruktioner hos de individer som ingår i ett socialt system.
Alternativ 1 - Individen i fokus: Enligt Jean Piaget måste man utgå från individens gradvisa konstruktion av kunskap.
Alternativ 2- Social konstruktivism: Enligt Lev Vygotski bör man utgå från den sociala dimensionen för att förstå individens lärande.